5. Rachunkowość
W tym punkcie zostały omówione wybrane zagadnienia dotyczące zasad rachunkowości obowiązujące w jednostkach pomocy społecznej.
5.1. Ewidencja przychodów i kosztów na kontach zespołu 7 w DPS
Które konta zespołu 7 funkcjonują w jednostce budżetowej (dom pomocy społecznej) - 750, 751, 760, 761 czy tylko konto 720? Czy odpis aktualizujący należności należy ujmować na koncie 761? Jeżeli funkcjonują ww. konta, co należy na nich ewidencjonować?
Z załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont) wynika, że konta zespołu 7 "Przychody, dochody i koszty" służą m.in. do ewidencji:
● przychodów i kosztów ich osiągnięcia z tytułu sprzedaży produktów, towarów,
● przychodów i kosztów operacji finansowych,
● pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych.
Należy przypomnieć, że załącznik nr 3 do wymienionego rozporządzenia określa plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, ale tylko z opisu konta 740 "Dotacje i środki na inwestycje" wynika jednoznacznie, że konto to służy do ewidencji operacji występujących tylko w samorządowych zakładach budżetowych.
Z zasad funkcjonowania pozostałych kont zespołu 7 można wywnioskować, że konto 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych" występuje wyłącznie w jednostkach budżetowych, a na pozostałych kontach ujmuje się operacje występujące zarówno w jednostkach budżetowych, jak i w samorządowych zakładach budżetowych.
Na podstawie treści pytania można przypuszczać, że zawarte w nim (patrz: na str. 47), z których wynika, że na koncie 720 ujmuje się wszystkie operacje dotyczące przypisanych przychodów, które w momencie ich wpływu stają się dochodami budżetowymi. Wszystkie powstałe przychody jednostek budżetowych, stanowiące zrealizowane lub potencjalne dochody budżetowe, składają się na podstawową działalność jednostki.
