II. Sprawozdawczość z operacji finansowych
W tej części Poradnika zostały omówione zasady sporządzania i terminy składania sprawozdań Rb-N, Rb-Z i Rb-ZN. Na przykładach zostały przedstawione sposoby grupowania dłużników i wierzycieli w zakresie tych sprawozdań, natomiast na końcu Poradnika zostały zamieszczone wypełnione wzory sprawozdań dla przykładów.
1. Sprawozdania jednostek pomocy społecznej z operacji finansowych
Sprawozdania z operacji finansowych jednostki pomocy społecznej działające jako jednostki budżetowe sporządzają na podstawie instrukcji i wzorów sprawozdań określonych rozporządzeniem w sprawie sprawozdań z operacji finansowych. Instrukcja sporządzania tych wzorów sprawozdań została określona w załączniku nr 9 do wymienionego rozporządzenia, natomiast poszczególnymi numerami załączników określono wzory sprawozdań. Jednostki pomocy społecznej sporządzają następujące sprawozdania:
● Rb-Z - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń,
● Rb-N - kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych,
● Rb-ZN - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych.
1.1. Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań z operacji finansowych
Główne zasady, o których muszą pamiętać jednostki pomocy społecznej przy sporządzaniu sprawozdań w zakresie operacji finansowych, to:
1) podstawą sporządzenia sprawozdań są:
● ewidencja księgowa jednostki,
● sprawozdania lub
● inne wiarygodne dokumenty poświadczające istnienie danego zobowiązania lub należności;
2) sprawozdania sporządza się według stanu na koniec okresu sprawozdawczego;
3) kwoty w sprawozdaniach wykazuje się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych;
4) kierownicy jednostek pomocy społecznej zobowiązani są sporządzić sprawozdanie rzetelnie i prawidłowo zarówno pod względem merytorycznym, jak i formalno-rachunkowym;
