Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna pracownika samorządowego mianowanego
RENATA BIELAWSKA
Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna pracownika samorządowego mianowanego
Przepis art. 76 Kodeksu pracy stanowi, że stosunek pracy nawiązuje się na podstawie mianowania w przypadkach uzasadnionych szczególnym charakterem pracy, określonych odrębnymi przepisami. Oznacza to, że nawiązania stosunku pracy na podstawie mianowania nie reguluje Kodeks pracy, lecz przepisy szczególne, a zatem Kodeks ten ma zastosowanie jedynie w zakresie nie uregulownym odmiennie w tych szczególnych przepisach.
Status pracowników samorządowych oraz ich uprawnienia i obowiązki określa ustawa o pracownikach samorządowych. Jednak w sprawach nie uregulowanych w wyżej wymienionej ustawie w stosunku do tych pracowników należy stosować odpowiednio przepisy Kodeksu pracy.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 powyższej ustawy stosunek pracy na podstawie mianowania nawiązuje się z pracownikami zatrudnianymi na stanowiskach pracy określonych w statucie gminy bądź związku międzygminnym. Pracownikiem takim może być osoba, która:
w
jest obywatelem polskim,w
ma odpowiedni staż pracy i kwalifikacje,w
ukończyła 18 rok życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,w
posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku.Przedmiotowa ustawa w rozdziale 4 reguluje zakres odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej pracownika samorządowego. Jednak w kwestiach nie uregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy art. 34 ust. 1 i 3, art. 36 ust. 6 i art. 37 ustawy o pracownikach urzędów państwowych.
