Rachunkowość Budżetowa 11/2003 z 01.06.2003 [dodatek: Serwis Prawno-Budżetowy, str. 1]
Data publikacji: 30.06.2018
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE - PODSTAWOWE ZAGADNIENIA
W ostatnich latach rosnącą popularność zdobywa hasło tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego (Public Private Partnerschip). Samo pojęcie, choć medialnie atrakcyjne, bywa rozmaicie interpretowane i wyjaśniane. Partnerstwem publiczno-prywatnym (dalej: PPP) są więc nazywane rozmaite warianty kooperacji między podmiotami władzy i podmiotami „prywatnymi”, czyli od przedsiębiorców prywatnych zaczynając na organizacjach pozarządowych kończąc.
BARTOSZ PIOTR KORBUS
Wydaje się, że próbując zbliżyć się do istoty PPP, wskazane byłoby przeanalizowanie praktyki państw, w których ta forma współpracy ma wieloletnie tradycje (szczególnie Stany Zjednoczone i Kanada), pozwalające tamtejszym przedstawicielom nauk prawnych i nauki o zarządzaniu na formułowanie definicji i zaleceń pozwalających na sprawne przeprowadzanie tego typu przedsięwzięć.
Nawet powierzchownie analizując literaturę poświęconą problematyce PPP daje się zauważyć, iż w istocie pojęciem tym jest określana cała gama rozmaitych porozumień pomiędzy podmiotami sprawującymi władztwo publiczne (na rozmaitych szczeblach) a podmiotami nie wyposażonymi we władzę publiczną, tj. przedsiębiorcami prywatnymi przy współdziałaniu (zazwyczaj konsultacyjnym) podmiotów, których interesów wspólnie realizowane przedsięwzięcie dotyczy.
Istotne, iż w ramach PPP partnerzy (prywatni i publiczni) realizują wspólnie zadania wyznaczane z zasady przez partnera publicznego. W związku z powyższym można by przyjąć, iż wszystkie występujące w ramach PPP warianty ułożenia wzajemnych relacji są instrumentem polityki władzy publicznej, a nie jakąś „prywatyzacją państwa”.
Analizując swoiste „przewodniki PPP” opracowywane przez władze centralne zainteresowane wdrażaniem PPP na szczeblu lokalnym (np. Wydany przez władze Kolumbii Brytyjskiej z maja 1999 r., wydany w styczniu 2001 r. w ramach programu rozwoju Ontario (Ontario SuperBuild Corporation) oraz chyba najpełniejszy opracowany dla władz lokalnych Nowej Szkocji przez Anderson Consulting Services, czy materiały publikowane przez organizacje zajmujące się popularyzacją i wdrażaniem PPP (The Institute for Public-Private Partnerships, Inc., The National Council for Public-Private Partnership - USA) oraz analogiczną instytucję kanadyjską można wskazać, iż mianem PPP określa się rozmaite porozumienia pomiędzy władzami i jednostkami sektora prywatnego mające na celu zapewnienie obywatelom stosownej infrastruktury technicznej oraz odpowiedniego poziomu usług służących zaspokajaniu „zbiorowych potrzeb mieszkańców” (używając rodzimego określenia).
