Rachunkowość Budżetowa 13/2003 z 01.07.2003 [dodatek: Rachunkowość w oświacie, str. 1]
Data publikacji: 28.06.2003
Ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w jednostkach oświatowych w 2003 r.
W bieżącym roku wprowadzono szereg zmian w przepisach regulujących system ubezpieczeń społecznych. Z jednej strony znacznie ograniczono obowiązki płatników składek, zwłaszcza w zakresie dokumentacji ubezpieczeniowej, z drugiej zaś zobowiązano płatników do wykonywania dodatkowych czynności, jak chociażby ustalenia obowiązującej ich stopy procentowej składek na ubezpieczenie wypadkowe. Część zmian dotyczy również jednostek oświatowych, które pełnią rolę płatników składek wobec zatrudnionych osób.
UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
Nowi płatnicy
Samorządowe jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej
Podstawowe zmiany w zakresie ubezpieczeń społecznych w 2003 r. wprowadziła ustawa z 18 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Przepisy w niej zawarte wchodzą w życie w trzech etapach - od 1 stycznia, od 1 kwietnia oraz od 1 sierpnia 2003 r.
Przywołany akt prawny, nowelizując ustawę z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (zwaną dalej ustawą o sus), rozszerzył krąg podmiotów mogących być płatnikami składek. Zgodnie z art. 4 pkt 2 lit. t ustawy o sus funkcję tę mogą aktualnie pełnić jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej utworzone przez samorządy terytorialne - jeżeli rozliczają i opłacają składki za ubezpieczonych wykonujących pracę w podległych im szkołach, przedszkolach i innych instytucjach systemu oświaty.
Celem tej zmiany było stworzenie możliwości rozliczania i opłacania składek za osoby pracujące w podległych gminom szkołach, przedszkolach oraz placówkach oświatowo-wychowawczych przez specjalnie w tym celu powoływane jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej gmin. W poprzednim stanie prawnym funkcje te mógł pełnić jedynie podmiot zatrudniający, a więc szkoła, przedszkole lub placówka oświatowa. W większości przypadków są to małe jednostki, dla których prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem i opłacaniem składek było uciążliwe i wiązało się z ponoszeniem dodatkowych kosztów. Scentralizowanie tych spraw w jednym miejscu powinno pozwolić na obniżenie kosztów oraz ograniczenie liczby błędów w dokumentach ubezpieczeniowych.
