Rachunkowość Budżetowa 10/2004 z 16.05.2004, str. 8
Data publikacji: 13.05.2004
Nagrody przyznawane przez jednostki sektora finansów publicznych
Kwestia przyznawania nagród przez jednostki sektora finansów publicznych osobom lub innym podmiotom (instytucjom) jest tylko jednym z przykładów ogólnego problemu zakresu i form wydatkowania środków publicznych na cele o szczególnym charakterze.
WOJCIECH RUP
Ustawy o samorządzie wojewódzkim, powiatowym i gminnym określają dla każdego rodzaju jednostek samorządu terytorialnego zadania własne. Wydatki z budżetów jednostek samorządu terytorialnego mogą być więc ponoszone tylko na realizację zadań własnych lub innych zadań wynikających z przepisów, np. zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego z zakresu administracji rządowej. W przypadku gmin, katalog zadań własnych został przedstawiony w art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Zgodność celów, na jakie są wydatkowane środki budżetowe, z katalogiem zadań własnych wykazanych w ustawach samorządowych jest jednak warunkiem koniecznym ale niedostatecznym, aby uznać te wydatki za legalne. które szczegółowo regulują sposób, tryb i cele na jakie mogą być wydatkowane środki budżetowe w zakresie poszczególnych zadań własnych katalogu wymienionego w ustawach samorządowych. Dla przykładu - na mocy art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy edukacji publicznej. Ten zakres zadaniowy uregulowany jest m.in. przepisami ustawy o systemie oświaty i aktami wykonawczymi do ustawy, które należą do zbioru przepisów szczegółowych regulujących edukację publiczną. W zbiorze tym w sposób bezpośredni wyrażono przyzwolenie do udzielania nagród dla nauczycieli ze środków pochodzących z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, będących organami prowadzącymi szkoły oraz z budżetu wojewody.
