Rachunkowość Budżetowa 12/2004 z 16.06.2004, str. 19
Data publikacji: 28.06.2018
Kontrola udzielania zamówień publicznych
Prawo zamówień publicznych do kompetencji Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zalicza m.in. czuwanie nad przestrzeganiem systemu zamówień publicznych, a w szczególności dokonywanie kontroli procesu udzielania zamówień, w zakresie określonym ustawą (art. 154 pkt 11 ustawy). Zakres kontroli określony został w przepisach rozdziału 3, Działu V wspomnianej ustawy.
BARBARA WYSOCKA
Nowe uprawnienia kontrolne Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych mają ułatwiać monitorowanie rynku zamówień publicznych, w szczególności poprzez zapobieganie zachowaniom korupcyjnym oraz nieprawidłowościom w wydatkowaniu środków publicznych.
Celem kontroli prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych jest sprawdzenie zgodności postępowania o udzielenie zamówienia z przepisami ustawy. Kontrola ta jest prowadzona w oparciu o kryterium legalności - jej przedmiotem jest dokonanie oceny, czy podmiot prowadzący postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego postępował zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych. Oznacza to, że kompetencja kontrolna Prezesa UZP ma węższy zakres od kontroli przeprowadzanej przez Najwyższą Izbę Kontroli czy też Regionalne Izby Obrachunkowe. Organy te przeprowadzają bowiem kontrolę zarówno w oparciu o kryterium legalności jak i gospodarności, rzetelności oraz celowości. Ponadto, w przeciwieństwie do kontroli prowadzonej przez NIK lub RIO, kontrola ta może być prowadzona wyłącznie w siedzibie Urzędu Zamówień Publicznych.
