Rachunkowość Budżetowa 18/2004 z 16.09.2004, str. 19
Data publikacji: 27.06.2018
Jak należy postąpić z protestem
Protest to podstawowy środek ochrony prawnej przewidziany w Prawie zamówień publicznych. Jest to istotny instrument w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających, umożliwia bowiem poddawanie pod kontrolę rozstrzygnięć zamawiającego.
BARBARA WYSOCKA
Prawo zamówień publicznych w zakresie korzystania ze środków ochrony prawnej wprowadziło daleko idące zmiany, w związku z tym pierwszy okres stosowania nowych przepisów wywołał sporo pytań ze strony zamawiających. Jak już powszechnie wiadomo, ustawa przyznała wykonawcom prawo korzystania ze środków ochrony prawnej w postępowaniach o udzielenie zamówienia bez względu na wartość przedmiotu zamówienia. W wyniku tej zmiany zwiększyła się liczba protestów wpływających do zamawiających.
Kto jest legitymowany do wniesienia protestu
Zamawiający, otrzymując protest, zobowiązany jest nie tylko do dokonania wnikliwej analizy treści merytorycznej protestu, lecz również ustalenie, czy zostały zachowane wszystkie wymogi proceduralne. W pierwszej kolejności należy ustalić, czy protest został wniesiony przez podmiot uprawniony. Zgodnie z art. 179 Prawa zamówień publicznych, prawo do korzystania ze środków ochrony prawnej (w tym z protesu) przysługuje wykonawcom i uczestnikom konkursu, a także innym osobom, jeżeli ich interes prawny w uzyskaniu zamówienia doznał lub może doznać uszczerbku w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Prawo do korzystania z wymienionych środków ochrony prawnej przysługuje również organizacjom zrzeszającym wykonawców wpisanym na listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej, prowadzoną przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
