Standardy kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych
We wszystkich jednostkach prowadzących działalność, procesy gospodarcze powinny być poddawane ciągłej i dynamicznej kontroli wewnętrznej. Jednym z najważniejszych zadań kontroli wewnętrznej jest zapewnienie skutecznego i wydajnego oraz zgodnego z prawem i przepisami statutowego działania jednostki. Praktycznie wszystkie obszary funkcjonowania jednostki są powiązane w mniejszym lub większym stopniu z obszarem finansów. Kontrola tego obszaru jest więc niezwykle istotna. Nabiera ona jeszcze większego, szczególnego znaczenia - w przypadku dysponowania środkami publicznymi w jednostkach sektora finansów publicznych.
ANDRZEJ WARYSZAK
Procesy związane z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem powinny podlegać więc stałej kontroli - kontroli finansowej. Zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), kontrola finansowa obejmuje:
l przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
