Problemy Czytelników w udzielaniu zamówień publicznych
Pracownik naszej gminy przeprowadził przetarg nieograniczony o wartości przekraczającej 14 000 euro, nie zamieszczając ogłoszenia o wszczęciu postępowania w Biuletynie Zamówień Publicznych. Błąd dostrzegł dopiero po wyborze oferty najkorzystniejszej. W tej sytuacji zapadła decyzja o konieczności unieważnienia postępowania. Jednak wykonawca, którego oferta została wybrana, domaga się zawarcia umowy, twierdząc, że nie może ponosić ujemnych skutków z uwagi na brak znajomości przepisów przez pracowników zamawiającego. Czy w tej sytuacji powinniśmy podpisać umowę?
Barbara Wysocka
Zmiana wykonawcy
Przeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na remont dachu budynku szkoły i podpisaliśmy umowę z wybranym wykonawcą. Niespełna tydzień po tym wykonawca poinformował nas o odstąpieniu od umowy, zgadzając się na zapłacenie kary umownej. Czy możemy w takim przypadku podpisać umowę z następnym z wykonawców, który brał udział w przetargu nieograniczonym? Oferta tego wykonawcy nieznaczne różniła się od oferty wykonawcy, który odstąpił od umowy. Remont dachu powinien zakończyć się przed nowym rokiem szkolnym.
Zamawiający nie może dokonać na tym etapie realizacji zamówienia zmiany wykonawcy remontu dachu. Wprawdzie ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) dopuszcza możliwość wyboru oferty drugiej, ale tylko w przypadku gdy wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy (art. 94 ust. 2 upzp).
