Wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego
Zbliża się okres, gdy wiele organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego będzie podejmowało uchwały ustalające wykaz wydatków oraz określało ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego nie posiada środków finansowych, to podejmowanie uchwały dotyczącej wydatków niewygasających jest bezzasadne, ponieważ organ wykonawczy nie będzie mógł takiej uchwały zrealizować.
KRYSTYNA GĄSIOREK
Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem jej dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów. Budżet ten jest uchwalany przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego na rok budżetowy i stanowi podstawę gospodarki finansowej każdej jednostki samorządu terytorialnego.
Niezrealizowane kwoty wydatków zamieszczone w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego. Od tej zasady istnieją jednak wyjątki. I tak, z upływem roku budżetowego nie wygasają wydatki budżetowe jednostki samorządu terytorialnego przeznaczone na programy i projekty realizowane przy udziale środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych). Ponadto organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić wykaz wydatków oraz określić ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym.
Środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 ustawy o finansach publicznych, stanowią:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
2) środki:
l Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
l Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
l Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
3) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):
