Sumy depozytowe - ogólne zasady gromadzenia, przechowywania i zwrotu oraz ewidencji księgowej
Większość jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego gromadzi sumy depozytowe z różnych tytułów. Odpowiedni sposób ich przyjmowania, przechowywania, rozliczania i ewidencjonowania ma wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych w zakresie ewidencji rozrachunków.
Izabela Motowilczuk
Zasady ogólne
Ustawowa definicja sum depozytowych oraz ogólne zasady ich przechowywania i zwrotu zostały unormowane w przepisach ogólnie obowiązujących jedynie w odniesieniu do państwowych jednostek organizacyjnych - jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych w przepisach rozporządzeń Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r.:
l w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach,
l w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną.
Zgodnie z tymi przepisami, sumy depozytowe są to obce sumy (środki pieniężne) przechowywane przez jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, w szczególności kaucje, wadia oraz sumy stanowiące przedmiot sporu, otrzymane w związku z postępowaniem sądowym lub administracyjnym. Jednostki budżetowe powinny przechowywać sumy depozytowe na bankowych rachunkach pomocniczych, natomiast zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze mogą przechowywać je na rachunkach bieżących. Naliczone przez banki oprocentowanie sum depozytowych, stanowiących własność osób fizycznych, prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych, powiększa ich wartość, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
