Ewidencja dochodów i przychodów w jednostkach sektora finansów publicznych
Zasady ewidencji dochodów i przychodów budżetowych w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych zawarte w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie zawierają szereg niejasności, szczególnie w odniesieniu do podsektora samorządowego. W artykule tym poruszony został m.in. problem wpłat nadwyżek środków obrotowych oraz sposób ewidencjonowania podatku należnego VAT i przekazanie tego podatku na rachunek urzędu skarbowego.
Jan Charytoniuk
Rachunek budżetu
W jst większość dochodów budżetowych jest realizowana w formie bezpośrednich wpłat na rachunek bieżący budżetu. Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprost określa, że takie dochody, jak:
l subwencje,
l dotacje z budżetu państwa,
l udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych,
l udziały w podatku dochodowym od osób prawnych,
l podatki pobierane na rzecz jst
są przekazywane na rachunek bieżący budżetu jst. Na rachunek budżetu są przekazywane dotacje i środki pochodzące z innych źródeł.
Zapamiętaj!
Bezpośrednio w budżecie są realizowane dochody z funduszy pomocowych, przy czym wpłaty z tego tytułu nie są dokonywane na rachunek podstawowy budżetu jst, ale na wyodrębniony rachunek środków pomocowych.
Za pomocą rachunku budżetu są również realizowane odsetki od środków znajdujących się na rachunkach lokat terminowych i innych rachunkach bankowych budżetu.
WPŁATY NADWYŻEK ŚRODKÓW OBROTOWYCH
W jst na rachunek budżetu mogą być dokonywane bezpośrednie wpłaty nadwyżek środków obrotowych zakładów budżetowych i połowy zysku gospodarstw pomocniczych. Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych stanowi, że zakład budżetowy wpłaca do budżetu nadwyżki środków obrotowych, ustalone na koniec okresu rozliczeniowego, a gospodarstwo pomocnicze wpłaca do budżetu połowę osiągniętego zysku.
