Bezbłędne ustalanie wartości zamówienia w DPS
W naszym domu pomocy społecznej początkowo oszacowano, że zamówienie nie przekroczy kwoty 14 000 euro. Jednak w chwili obecnej istnieje możliwość, że tę kwotę przekroczymy. Jak mamy postąpić w takiej sytuacji? Czy DPS podlega przepisom Prawa zamówień publicznych?
Józef Edmund Nowicki
Domy opieki społecznej mają obowiązek stosować przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), jeżeli:
l zostały określone w art. 3 ust. 1 upzp, oraz
l wartość udzielanego konkursu albo zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 000 euro, tj. 54 279,40 zł (14 000 euro × 3,8771 zł = 54 279,40 zł).
Średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych wynosi 3,8771 zł. Sposób obliczania wartości zamówienia na dostawy, usługi lub roboty budowlane został określony w art. 32-35 upzp. Zasady postępowania, jakie należy stosować w przypadku ustalania wartości zamówienia, zawarte są w ramce „Cztery zasady postępowania przy ustalaniu wartości zamówienia”.
W przypadku ustalania wartości zamówienia szczególną uwagę należy zwrócić na przepisy art. 32 ust. 2 i 4 oraz art. 34 ust. 1 upzp. Ponadto szczególny sposób postępowania przy ustalaniu wartości zamówienia upzp przewiduje w przypadku ustalania wartości zamówień na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo i roboty budowlane. Przy ustalaniu wartości zamówienia zamawiający powinien także uwzględnić art. 5 ust. 2 i 3 oraz art. 6 upzp (sytuacja, gdy przedmiotem zamówienia są zamówienia mieszane).
CZTERY ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY USTALANIU WARTOŚCI ZAMÓWIENIA
W przypadku ustalania wartości zamówienia upzp przewiduje następujące zasady postępowania:
Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów upzp dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości.
