Ewidencja księgowa VAT w jednostkach samorządu terytorialnego i w samorządowych jednostkach budżetowych
W poprzednim numerze „Rachunkowości Budżetowej” na schematach ewidencyjnych przedstawiliśmy ewidencję sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT w państwowych jednostkach budżetowych. Niestety, problem w samorządowych jednostkach budżetowych realizujących dochody budżetowe w formie wpłat na rachunek bieżący jednostki budżetowej lub rachunek dochodów własnych należności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jest dużo większy. Proponujemy nasze rozwiązania w tym zakresie.
Jan Charytoniuk
Ewidencja księgowa podatku od towarów i usług w urzędach jednostek samorządu terytorialnego stanowi trudny problem z dwóch względów.
Po pierwsze, w orzecznictwie organów podatkowych podległych Ministrowi Finansów i w orzecznictwie sądów administracyjnych ukształtował się pogląd, że podatnikiem VAT jest jednostka samorządu terytorialnego (województwo samorządowe, powiat, gmina), a nie urząd danej jednostki samorządu terytorialnego (urząd marszałkowski, starostwo powiatowe, urząd miejski lub urząd gminy).
Po drugie, w wielu urzędach jednostek samorządu terytorialnego nie występuje wyodrębniony bankowy rachunek bieżący lub rola rachunku urzędu sprowadza się wyłącznie do realizacji wydatków budżetowych objętych planem finansowym. W takich jednostkach dochody i wydatki budżetowe lub tylko dochody budżetowe objęte planami finansowymi tych urzędów są realizowane za pośrednictwem rachunku bankowego budżetu. W innych niż urząd samorządowych jednostkach budżetowych ewidencja rozliczeń związanych z VAT jest zdecydowanie prostsza, ale również wymaga określenia odpowiednich zasad postępowania.
