Nieprawidłowości w ewidencji na koncie 130 w ośrodkach pomocy społecznej
W wielu jednostkach pomocy społecznej występują nieprawidłowości dotyczące pobierania i odprowadzania do budżetu dochodów uzyskiwanych przez te jednostki oraz dokonywania wydatków. Ponadto nieprzestrzegane są zasady prowadzenia ewidencji środków pieniężnych na rachunkach bankowych, a także prowadzenia ewidencji syntetycznej i analitycznej należności oraz zobowiązań. W artykule wskazujemy przyczyny tych nieprawidłowości oraz podajemy sposoby, jak można uniknąć takich uchybień.
W gospodarce finansowej i w prowadzeniu ewidencji księgowej ośrodków pomocy społecznej - działających w formie jednostek budżetowych, obowiązują zasady ustalone w ustawach:
l z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp),
l z 29 września 1994 r. o rachunkowości
oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
