Nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdań Rb-27S, Rb-N i Rb-Z
W pierwszej części artykułu opublikowanego w dodatku do nr. 22/2009 zostały omówione trzy z pięciu grup błędów najczęściej popełnianych przez jednostki pomocy społecznej przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych. Ta część jest poświęcona szczegółowemu omówieniu błędów dotyczących sprawozdań Rb-27S oraz Rb-N i Rb-Z, które za 2009 r. należy złożyć do końca stycznia. Zapoznanie się z podanymi przykładami nieprawidłowego postępowania z pewnością pozwoli uniknąć wielu uchybień przy ich sporządzaniu.
Najczęściej popełnianymi błędami przez jednostki pomocy społecznej (dalej: OPS) przy sporządzaniu sprawozdań Rb-27S oraz Rb-N i Rb-Z są błędy wynikające z niewłaściwego zastosowania zasad wypełniania formularzy sprawozdań oraz nieznajomości reguł dotyczących ustalania terminów wymagalności należności i zobowiązań jednostek.
Grupa 4 - niewłaściwe sporządzanie sprawozdania Rb-27S
Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego zostały określone w załączniku nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości), zawierającego instrukcję sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki budżetowe samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania jednostkowe z wykonania planu dochodów budżetowych w zakresie wpływów planowanych, należnych, wykonanych i otrzymanych oraz należności pozostałych do zapłaty i nadpłat.
