Prawa i obowiązki zamawiającego w związku z wniesieniem odwołania przez wykonawcę
W poprzednim numerze "Rachunkowości..." opisywaliśmy ogólne założenia "dużej nowelizacji" systemu prawa zamówień publicznych. Przepisy obowiązujące od 29 stycznia br. istotnie modyfikują zasady związane z odwołaniem, wprowadzając nie tylko zmiany ważne dla wykonawców, ale także nowe uprawnienia i obowiązki dla zamawiających - zwłaszcza należących do sektora finansów publicznych.
ANDRZELA GAWROŃSKA-BARAN
Pierwszym środkiem ochrony prawnej przysługującym wykonawcom jest obecnie odwołanie. Jego celem jest zakwestionowanie niezgodnej z przepisami ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) czynności zamawiającego, podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do których zobowiązany jest zamawiający.
Przesłanie kopii powinno nastąpić przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby zamawiający mógł powziąć wiadomość o tym fakcie i zapoznać się z treścią odwołania. Jeżeli odwołujący się wykonawca przekaże w tym terminie kopię odwołania w jednej z trzech dopuszczonych form (pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną) - zamawiający nie może, co do zasady, podważyć prawidłowości takiego działania. W art. 180 ust. 5 upzp wprowadzono bowiem że zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania, jeżeli przesłanie jego kopii nastąpiło za pomocą jednego z wymienionych środków komunikacji przed upływem terminu do jego wniesienia.
