Wskazówki dotyczące przejęcia nieruchomości za zobowiązania podatkowe
Urząd gminy za zobowiązania podatkowe przejął na podstawie aktu notarialnego nieruchomość od spółdzielni kółek rolniczych (SKR). Na tę nieruchomość składają się: prawo wieczystego użytkowana gruntu ustanowione przez gminę, którego właścicielem jest gmina, oraz prawo własności budynków, których właścicielem jest SKR. Rzeczoznawca odrębnie wycenił prawo wieczystego użytkowania gruntu na kwotę 30 000 zł oraz składnika budowlanego na kwotę 35 000 zł (ogółem 65 000 zł). W księgach urzędu gminy figurują należności z tytułu hipoteki (konto 226 - 10 000 zł) oraz podatek od nieruchomości (konto 221 - 30 000 zł). Różnicę zapłacono przelewem na rzecz SKR w kwocie 25 000 zł. Jak prawidłowo ująć w księgach jednostki i budżetu wymienione operacje (urząd gminy posiada jeden wspólny rachunek bankowy)? Jakim księgowaniem i w jakiej wysokości ująć na koncie 011 przejęty majątek? W jakiej klasyfikacji budżetowej powinien znaleźć się wydatek?
