Podnoszenie kwalifikacji przez pracownika - nowe przepisy w Kodeksie pracy
Od 16 lipca 2010 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące podnoszenia kwalifikacji przez pracowników (art. 1031-1036 k.p.). Nowelizacja zmieniła pojęcie "podnoszenie kwalifikacji". Nowa definicja obejmuje każde zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Ważne konsekwencje dla pracodawców ma także nowe pojęcie: "zgoda pracodawcy na podnoszenie kwalifikacji przez pracownika".
KATARZYNA GOTEĆ
Problematyka podnoszenia kwalifikacji pracowników była do tej pory uregulowana w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (dalej: rozporządzenie z 1993 r.). Obecnie przepisy dotyczące tego zagadnienia zostały wprowadzone bezpośrednio do ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.).
Najważniejszą konsekwencją nowych rozwiązań jest to, że W poprzednim systemie podnoszenia kwalifikacji takie konsekwencje miało np. wydanie skierowania na studia. Nie mówimy tu o finansowaniu studiów w postaci np. zapłaty czesnego, lecz w postaci obowiązku wypłaty wynagrodzenia - jak za pracę - za czas spędzony na uczelni i na dojazdy na nią, a także za czas urlopów szkoleniowych.
