Dialog konkurencyjny w projektach partnerstwa publiczno-prywatnego
Administracja publiczna nie zawsze jest w stanie wykonywać swoje zadania skutecznie, szybko oraz efektywnie. Zaczęto poszukiwać nowych rozwiązań prawnych, które mogłyby być podstawą do przekazania części zadań do wykonania podmiotom prywatnym. Spośród prawnych form działania organu administracji publicznej i podmiotu prywatnego można wskazać na działania polegające na współpracy i współdziałaniu - a jedną z takich form jest partnerstwo publiczno-prywatne.
MAGDALENA BIELIKOW
Partnerstwo publiczno-prywatne (dalej: PPP) umożliwia realizację inwestycji publicznych bez konieczności angażowania środków publicznych lub ograniczając ich wielkość. Jest to podstawowa zaleta PPP jako sposobu realizacji inwestycji.
Istota partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Ideą partnerstwa publiczno-prywatnego jest wykorzystanie podmiotów prywatnych do realizacji zadań publicznych. Są to w głównej mierze przedsięwzięcia, w wyniku których powstaje infrastruktura pozwalająca nie tylko uzyskać zwrot poniesionych nakładów finansowych, ale również czerpać zyski z opłat uiszczanych przez użytkowników. Najczęściej PPP wykorzystywane jest do realizacji znacznych pod względem nakładów finansowych przedsięwzięć, takich jak autostrady, wodociągi, kanalizacje, hale sportowe, baseny, szpitale, szkoły itp.
Rolą podmiotu publicznego jest określenie zakresu przedsięwzięcia, które ma powstać w ramach PPP, wybór podmiotu prywatnego, który będzie je realizował, oraz nadzorowanie realizowanego przedsięwzięcia. Często podmiot publiczny wnosi wkład własny w postaci nieruchomości, na której będzie powstawać dana infrastruktura. Podmiot prywatny natomiast jest odpowiedzialny za zrealizowanie inwestycji w określonym terminie, według standardów określonych w umowie o PPP, utrzymanie powstałej infrastruktury i zarządzanie nią w okresie, który umożliwi zwrot poniesionych nakładów oraz osiągnięcie zysku. Na etapie realizacji umowy PPP powstająca infrastruktura może być własnością podmiotu publicznego lub prywatnego, natomiast po zakończeniu trwania umowy o PPP, infrastruktura jest utrzymywana i zarządzana przez podmiot publiczny lub przekazywana w zarządzanie podmiotowi prywatnemu na zasadach określonych prawem zamówień publicznych.
