Zakup przez gminę czy dotacja dla samorządowego zakładu budżetowego
Gmina planuje doposażyć samorządowy zakład budżetowy w samochód do przewozu pasażerów na terenie gminy. Czy korzystniejszy będzie jego zakup przez gminę i przekazanie w nieodpłatne używanie zakładowi, czy też przyznanie temu zakładowi dotacji na zakup pojazdu w wysokości 100% jego wartości?
Dotacja na zakup środka trwałego (w tym przypadku pojazdu samochodowego) dla samorządowego zakładu budżetowego będzie dla zakładu przychodem zwolnionym z podatku dochodowego. Ponieważ dotacja będzie wynosiła 100% wartości pojazdu, to dokonywane przez zakład odpisy amortyzacyjne nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu - ale zakład będzie mógł odliczyć VAT od tego zakupu. Jeśli natomiast zakupu pojazdu dokona gmina, to nie odliczy VAT. Ponadto nieodpłatne używanie tego pojazdu nie będzie pozwalało zakładowi na zaliczenie w koszty podatkowe odpisów amortyzacyjnych, ponieważ pojazd nie będzie jego własnością.
W zależności od tego, kto zakupi pojazd (zakład czy gmina), wystąpią różne skutki podatkowe.
Zakup pojazdu przez zakład, sfinansowany dotacją od gminy
Co do zasady, do końca 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł (art. 3 ust. 1 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym).
