Tajemnica przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych
Według ogólnej reguły, w "walce" o zamówienie publiczne między konkurującymi o nie przedsiębiorstwami obowiązuje zasada jawności. Przejawia się ona przede wszystkim w upublicznieniu informacji o zamiarze udzielenia zamówienia, procedurze wyboru najlepszej oferty oraz jawności całej dokumentacji prowadzonego postępowania. Naruszenie tej zasady przyczynia się do wadliwości postępowania. Przepisy przewidują jednak możliwość zastrzeżenia przez jednego z uczestników przetargu możliwości dostępu innym uczestnikom do informacji będących tajemnicą przedsiębiorstwa.
Wyjątek od zasady jawności wprowadza art. 8 ust. 3 ustawy z 9 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Przepis ten stanowi, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia jest, aby wykonawca - nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu - zastrzegł, że informacje te nie mogą być udostępniane - przy czym wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust. 4 upzp. Podczas otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach. Informacje te nie mogą być objęte zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa.
