Ewidencja zobowiązań podatkowych
Samorządowa jednostka budżetowa co roku płaci do urzędu gminy podatek od nieruchomości. W 2012 r. otrzymaliśmy decyzję o jego umorzeniu za kilka miesięcy. Jak prawidłowo należy zaksięgować naliczenie, zapłatę i umorzenie tego podatku? Czy błędem jest nieujmowanie umorzenia w ewidencji księgowej?
Z treści pytania nie wynika, w jakiej formie samorządowa jednostka budżetowa włada nieruchomościami podlegającymi opodatkowaniu. Funkcjonowanie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, w tym samorządowych jednostek budżetowych, regulują przepisy art. 11-15 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), według których cechą charakterystyczną tych jednostek jest to, że pełnią one funkcję reprezentanta interesów jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) i podejmują wszelkie czynności w imieniu i na jej rzecz. A zatem jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej i działające na podstawie uofp, w tym samorządowe jednostki budżetowe, nie mogą być podmiotem prawa własności nieruchomości albo obiektu budowlanego niezwiązanego trwale z gruntem, ponieważ prawo własności im nie przysługuje, a jedynie:
