Ewidencja naliczonych i zwróconych przez byłego pracownika składek ZUS oraz podatku dochodowego
Jak zaewidencjonować w księgach rachunkowych naliczenie składek na ubezpieczenia społeczne za 2009 r. (korekta w 2012 r.), składki na ubezpieczenie zdrowotne, podatku dochodowego i odsetek oraz ich zapłatę do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a następnie ich zwrot przez byłego pracownika na rachunek bankowy jednostki budżetowej?
Zdarzenie gospodarcze dotyczy zatwierdzonego już sprawozdania finansowego za rok 2009, nie ma więc możliwości dokonania korekty ksiąg rachunkowych dotyczących tego okresu. W opisanym przypadku nie ma zastosowania art. 54 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor). Niedopłata dotyczy 2009 r., nie można więc jej zaksięgować w koszty bieżącego roku. Dlatego też do rejestracji zdarzenia niedopłaty składek oraz naliczonych odsetek należy wykorzystać konto 761 "Pozostałe koszty operacyjne". Analogicznie wpłatę byłego pracownika na pokrycie kwoty niedopłaty składek ZUS należy ująć za pośrednictwem konta 760 "Pozostałe przychody operacyjne".
