Jakość jako kryterium oceny ofert
Oferta najkorzystniejsza w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego to nie zawsze tylko oferta zawierająca najniższą cenę. Zamawiający może bowiem wymagać i oceniać ofertę również według innych - obok ceny - kryteriów wpływających na atrakcyjność oferty. W praktyce, coraz ważniejszym kryterium pozacenowym jest jakość.
W przepisach ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) ustawodawca zawarł słowniczek pojęć ustawowych, zawierający m.in. definicję legalną sformułowania "najkorzystniejsza oferta". Zgodnie z art. 2 pkt 5 upzp, jest to oferta, która:
● przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo
● oferta z najniższą ceną, a w przypadku zamówień publicznych w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący - oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego.
Przepis ten jest tak sformułowany, ponieważ w odniesieniu do zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, z racji ich specyfiki - gdy przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący - istnieje obowiązek wprowadzania, obok ceny, innych kryteriów oceny. Podobnie, możliwość oceniania ofert przy użyciu jedynie kryterium cenowego wyłączono w przypadku postępowań prowadzonych w trybie dialogu konkurencyjnego oraz tych, w których dopuszczono możliwość składania ofert wariantowych.
