Procedury kontroli należności z tytułu ryczałtów za używanie pojazdów prywatnych do celów służbowych
Opis nieprawidłowości: Kontrola wypłacania pracownikom ryczałtów za używanie pojazdów prywatnych do celów służbowych wykazała, że w jednostce budżetowej nie weryfikowano treści oświadczeń składanych przez pracowników na temat korzystania z pojazdów w poszczególnych miesiącach rozliczeniowych. Efektem braku tej weryfikacji było wypłacanie pracownikom nienależnych kwot ryczałtu za dni, w których nie byli obecni w pracy z powodu choroby, urlopu lub podróży służbowej trwającej powyżej 8 godzin. O powstanie nieprawidłowości obwiniony został skarbnik gminy, zatwierdzający do wypłaty listy wypłat ryczałtów, które poza tym nie były przez nikogo sprawdzane ani pod względem merytorycznym, ani formalno-rachunkowym, ponieważ w przepisach wewnętrznych jednostki nie wskazano pracowników odpowiedzialnych za wykonywanie tych czynności. Skarbnik gminy, wyjaśniając przyczyny powstania nieprawidłowości, stwierdził, że w jednostce nie ustalono procedur kontroli oświadczeń pracowników o używaniu pojazdów prywatnych do celów służbowych, ponieważ za ich treść odpowiadali pracownicy je składający, świadomi odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych.
