Rozliczenia budżetu JST z jednostkami organizacyjnymi z tytułu pobranych przez nie dochodów
Opis nieprawidłowości: Kontrola wykazała, że rozliczenia z tytułu dochodów pobranych przez gminną szkołę podstawową z budżetem jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) - gminy były przeprowadzane niezgodnie z obowiązującymi przepisami i ewidencjonowane w księgach rachunkowych urzędu gminy niezgodnie z ich treścią ekonomiczną. W 2011 r. szkoła pobierała do kasy dochody budżetowe z tytułu podnajmu pomieszczeń szkolnych, które były wpłacane przez kasjera szkoły bezpośrednio na rachunek bankowy urzędu gminy, gdzie ewidencjonowano je jako zrealizowane przychody urzędu, nieujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych. Taki tryb postępowania ustalił skarbnik gminy ze względu na to, że pierwotnie w budżecie nie było planowane uzyskiwanie dochodów budżetowych przez szkołę, a w planie kont budżetu gminy nie było przewidziane konto 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych", służące do prowadzenia rozliczeń budżetu JST z jednostkami budżetowymi z tytułu zrealizowanych przez nie dochodów. W trakcie roku budżetowego w budżecie gminy zostały wprowadzone zmiany, polegające na ustaleniu planu dochodów uzyskiwanych przez jednostki budżetowe należące do systemu oświaty, nie zmieniono jednak postępowania w zakresie rozliczania dochodów uzyskiwanych przez szkołę podstawową. W efekcie tego na koniec 2011 r. szkoła sporządziła jednostkowe sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych Rb-27S za 2011 r., w którym ujęła dochody z tytułu opłat za najem pomieszczeń szkolnych pobrane do kasy jednostki, w łącznej kwocie 14 543 zł, i przekazała je do urzędu gminy, gdzie jednak nie zostało ono wykorzystane do ewidencji rozliczeń budżetu z tą jednostką, ponieważ takowe nadal nie były rejestrowane. W urzędzie gminy dochody pobrane przez gminną szkołę podstawową w roku 2011, wpłacone na rachunek urzędu przez kasjera szkoły w kwocie 14 543 zł, zostały wykazane jako dochody pobrane przez urząd gminy (nie prowadzono ewidencji na koncie 222 w planie kont budżetu). Nieprawidłowe postępowanie w zakresie przeprowadzania i ewidencjonowania rozliczeń budżetu gminy z gminną jednostką budżetową (szkołą) doprowadziło również do nieprawidłowego sporządzenia sprawozdania zbiorczego z wykonania dochodów budżetowych Rb-27S, gdzie dochody pobrane przez szkołę zostały wykazane w podwojonej wysokości na skutek zsumowania planu i wykonania dochodów wykazanych w sprawozdaniach jednostkowych Rb-27S urzędu gminy i szkoły (sprawozdanie zbiorcze sporządzał pracownik księgowości, który nie był świadomy zasad rozliczania szkoły podstawowej stosowanych przez skarbnika i nie zdawał sobie sprawy z tego, że kwota dochodów 14 543 zł wykazana w sprawozdaniach jednostkowych szkoły i urzędu dotyczy tych samych środków). Za powstanie nieprawidłowości obwiniony został skarbnik gminy, który wydał dyrektorowi szkoły podstawowej polecenie dokonywania rozliczeń z tytułu dochodów budżetowych pobranych przez szkołę niezgodnie z obowiązującym prawem.
