Jak wypełnić oświadczenie majątkowe
Pracownicy samorządowi mają obowiązek składania oświadczeń o stanie majątku. Wzory takich dokumentów są zamieszczone w rozporządzeniach Prezesa Rady Ministrów z 26 lutego 2003 r. Prawidłowe wypełnienie tych druków nastręcza w praktyce wielu problemów. Wynika to z tego, że w rozporządzeniach używa się często pojęć, które nie mają jednolitego znaczenia. Poniżej definiujemy te pojęcia. Wyjaśniamy także inne problemy mogące wystąpić przy ustaleniu wymaganej treści poszczególnych zapisów oświadczenia.
Osoba składająca oświadczenie o stanie majątku musi określić przynależność poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. W dalszej części artykułu omawiamy więc także kwestię ustrojów majątkowych między małżonkami, w świetle przepisów ustawy z 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (dalej: k.r.o.).
Zakres informacji
Wzory oświadczeń majątkowych są doprecyzowaniem przepisów ustaw samorządowych, które ogólnie określają, jakie informacje powinny zawierać składane oświadczenia.
Składający oświadczenie majątkowe podaje informacje o:
● zasobach pieniężnych
● nieruchomościach
● udziałach i akcjach w spółkach handlowych
● nabyciu od Skarbu Państwa, państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu
● prowadzeniu działalności gospodarczej oraz zajmowaniu stanowisk w spółkach handlowych (formularz wójta i pozostałych urzędników samorządowych nakazuje wymienić dodatkowo dane dotyczące funkcji piastowanych w spółdzielniach i w fundacjach prowadzących działalność gospodarczą)
