Jakich dodatkowych zajęć nie może wykonywać urzędnik samorządowy
Pracownik, który zamierza oprócz zatrudnienia w urzędzie wykonywać dodatkową działalność, musi ocenić, czy nie jest ona sprzeczna z jego zadaniami służbowymi i czy nie podważa jego bezstronności. Skutkiem niewłaściwej oceny może być zwolnienie urzędnika z pracy bez wypowiedzenia.
Pracownik samorządowy musi się powstrzymać od wszelkiej aktywności sprzecznej lub związanej z zajęciami wykonywanymi w ramach obowiązków pracowniczych oraz od działalności godzącej w wykonywane przez niego zadania, jeżeli może to wywołać podejrzenia o stronniczość lub interesowność (art. 30 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; dalej: ustawa). Zakaz dotyczy pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych (w tym kierowniczych). Nie obejmuje natomiast pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru, zastępców wójta (burmistrza, prezydenta miasta) ani skarbników. Zakaz nie dotyczy także doradców i asystentów oraz pracowników wykonujących obowiązki na stanowiskach pomocniczych i obsługi.
Urzędnik nie może wykonywać zajęć:
● pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność,
