Nieterminowe regulowanie zobowiązań - naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Uchwałą rady gminy dla samorządowego zakładu budżetowego została przyznana dotacja przedmiotowa. Środki przekazywane są na rachunek bankowy zakładu na pisemny wniosek dyrektora zakładu. Czas oczekiwania na środki jest zależny od decyzji wójta. Bywa tak, że zakład w ogóle nie może terminowo regulować swoich zobowiązań, co stanowi czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Za nieterminową zapłatę zakład otrzymuje noty odsetkowe, które dodatkowo obciążają jego plan finansowy. Dyrektor i główny księgowy zakładu złożyli zapotrzebowanie na środki, ale nie mają wpływu na decyzję władz gminy, kiedy te środki otrzymają. Kto w takiej sytuacji jest odpowiedzialny za wymienione naruszenia?
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi osoba, która popełniła czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych, określony w art. 5-18c ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o dyscyplinie finansów publicznych), obowiązującej w czasie jego popełnienia, a osobie tej można przypisać winę w czasie popełnienia tego naruszenia.
