Nowe rozporządzenia wykonawcze do Prawa zamówień publicznych
Od 20 lutego br. obowiązuje tzw. duża nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zmiany te omawialiśmy szczegółowo w kilku poprzednich numerach "Rachunkowości Budżetowej". Niezbędne stało się również wprowadzenie nowych aktów wykonawczych do znowelizowanej ustawy.
Rozporządzenia, które są istotne dla jednostek jako zamawiających, to przede wszystkim:
● rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2013 r. poz. 231),
● rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 28 lutego 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 279).
Przybliżenie regulacji tych dwóch rozporządzeń pozwoli na lepsze korzystanie z nich przez zamawiających - a wykonawcom wskaże ramy postępowania, wśród których muszą się poruszać, starając się o realizację zamówienia publicznego, udzielanego według przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp).
Rozporządzenie w sprawie dokumentów
Nowy akt prawny całkowicie zastępuje poprzednio obowiązujące rozporządzenie z 30 grudnia 2009 r. (Dz.U. Nr 226, poz. 1817). Wydając nowe przepisy, zastosowano bardzo krótki okres vacatio legis - projekt przedstawiono 19 grudnia 2012 r., natomiast ogłoszono je już 19 lutego 2013 r., z mocą obowiązującą od następnego dnia.
Na mocy rozporządzenia powstał znowelizowany katalog dokumentów, jakich może żądać zamawiający w celu oceny spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 upzp, uwzględniający regulacje w dodanym do upzp art. 22 ust. 5, a także katalog dokumentów poświadczających brak przesłanek dla wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 upzp.
