Ograniczenia dodatkowych źródeł zarobków na najwyższych stanowiskach w samorządzie
Regulacje antykorupcyjne wprowadziły szereg zakazów wobec osób zajmujących najwyższe stanowiska w samorządzie. Celem takich rozwiązań jest wyeliminowanie sytuacji, gdy samorządowiec, poprzez wykorzystywanie swojej funkcji, uzyskiwałby nieuprawnione korzyści. Skutkiem naruszenia ograniczeń zarobkowych jest - w zależności od podstawy zatrudnienia - wygaśnięcie mandatu, odwołanie ze stanowiska lub zwolnienie z pracy bez wypowiedzenia.
Wyeliminowaniu korupcji na najwyższych stanowiskach w samorządzie mają służyć przepisy ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (dalej: ustawa antykorupcyjna). Reguluje ona zakazy i ograniczenia wykonywania ubocznej działalności przez niektórych pracowników samorządowych oraz określa tryb postępowania w przypadku ich naruszania i wynikające stąd konsekwencje.
Na ten temat pisaliśmy w RB nr 8/2013 w artykule: Jakich dodatkowych zajęć nie może wykonywać urzędnik samorządowy.
Zakazy i ograniczenia
Ustawa antykorupcyjna dotyczy przede wszystkim samorządowców zatrudnianych na podstawie wyboru i powołania. Wprowadzenie szerokiego zakresu zakazów i ograniczeń ma służyć zapobieżeniu angażowania się osób publicznych w sytuacje i uwikłania mogące nie tylko podawać w wątpliwość ich osobistą bezstronność czy uczciwość, ale także podważać autorytet organów państwa oraz osłabiać zaufanie wyborców i opinii publicznej do ich prawidłowego funkcjonowania (uchwała Trybunału Konstytucyjnego z 13 kwietnia 1994 r., sygn. akt W 2/94, OTK 1994/1/21; patrz: http://administracja3.inforlex.pl).
