Windykacja cywilnoprawnych należności budżetowych
Opis nieprawidłowości: Kontrola przeprowadzona w państwowej jednostce budżetowej wykazała, że do osób zalegających z zapłatą czynszu za najem lokali użytkowych za lata 2011-2012 wysyłane były upomnienia na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (drukowane z systemu komputerowego służącego w jednostce do prowadzenia ksiąg rachunkowych), zamiast wezwania do zapłaty zgodnie z prawem cywilnym. Ponadto wobec dłużników, poza wysyłaniem na koniec każdego miesiąca kolejnych upomnień, nie podejmowano żadnych innych czynności zmierzających do wyegzekwowania zaległych należności ani też mających na celu rozwiązanie umów, chociaż zawierały one postanowienia pozwalające na dokonanie tego bez wypowiedzenia, w razie długotrwałego zalegania z płatnościami przez najemców. Kierownik jednostki w złożonych wyjaśnieniach o powstanie nieprawidłowości obwinił głównego księgowego, któremu powierzył wykonywanie obowiązków z zakresu rachunkowości i który nie informował go o żadnych problemach z egzekwowaniem należności jednostki. Z kolei główny księgowy stwierdził, że jego zdaniem zarówno za zakup właściwego oprogramowania do prowadzenia księgowości jednostki, jak i za prowadzenie czynności windykacyjnych wobec dłużników odpowiada kierownik jednostki, który ma uprawnienia decyzyjne w odniesieniu do przeznaczenia odpowiednich środków na zakup oprogramowania i do kierowania wniosków o egzekucję należności jednostki na drogę sądową.
