Kontrowersje wokół ewidencji wynagrodzenia płatnika
Jak prawidłowo księgować wynagrodzenie płatnika w przypadku samorządowej jednostki budżetowej, która ma jeden rachunek bankowy (nie ma możliwości dokonania przelewu z tego samego rachunku na ten sam rachunek)? Wpływ na konto dochodowe z konta wydatkowego jednostka dokumentuje za pomocą polecenia księgowania. Kontrola wewnętrzna zakwestionowała to rozwiązanie, twierdząc, że w ten sposób dochodzi do zniekształcenia obrotów na koncie 130, i że jest to niezgodne z objaśnieniami do tego konta, ponieważ musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.
Samorządowa jednostka budżetowa powinna mieć jeden rachunek bieżący powiązany z kontem 130 "Rachunek bieżący jednostki". Nie ma potrzeby ani podstawy prawnej do zakładania drugiego rachunku bieżącego przeznaczonego do gromadzenia środków publicznych z tytułu dochodów budżetowych. A zatem rozwiązanie przyjęte dla rozliczeń z budżetem w jednostce jest prawidłowe.
Podstawa dokonania wydatku
Aby przelew wewnętrzny można było uznać za wydatek, musi być podstawa prawna do jego dokonania (np. przekazanie środków na wyodrębniony rachunek bankowy z tytułu odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).
Kontrola słusznie zakwestionowała obroty konta 130, ponieważ zapis:
● Wn 130 "Rachunek bieżący jednostki" (subkonto dochodów),
● Ma 130 "Rachunek bieżący jednostki" (subkonto wydatków),
przy udokumentowaniu go PK - "Poleceniem księgowania" nie może zostać uznany za prawidłowy.
Dochody i wydatki, zgodnie z art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), ujmuje się w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą, przy czym ujmuje się również wszystkie etapy rozliczeń poprzedzające płatność dochodów i wydatków - potrącenie nie rodzi płatności, więc nie stanowi dochodu.
