Zmiana formy prawnej wykonawcy w trakcie realizacji zamówienia
Określone w Prawie zamówień publicznych warunki i kryteria procesu wyboru wykonawcy powodują, co do zasady, zakaz wprowadzania zmian po stronie podmiotowej umowy. Istnieją jednak szczególne sytuacje, których wystąpienie umożliwia zmianę po stronie wykonawcy w trakcie realizacji umowy o zamówienie publiczne.
Umowa o udzielenie zamówienia publicznego jest zawierana między dwiema stronami: zamawiającym - czyli podmiotem zobowiązanym do stosowania procedur uregulowanych w Prawie zamówień publicznych - i wykonawcą, który w ramach swojej działalności, chcąc ubiegać się o realizację kontraktu finansowanego przez zamawiającego, musi poddać się rygorom ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). I dopiero wtedy, gdy pomyślnie przejdzie proces weryfikacji podmiotowej, spełni wymogi formalne oraz złoży ofertę najkorzystniejszą w ramach ustalonych kryteriów, może stać się stroną umowy. Taki proces wyboru wykonawcy powoduje w praktyce zakaz wprowadzania zmian w zakresie osoby wykonawcy.
Określenie strony umowy o zamówienie jako istotny element umowy
Postępowanie o zamówienie publiczne zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 7a upzp. W definicji określono cel postępowania, wskazując, że jest nim wybór wykonawcy, z którym zostanie podpisana umowa o zamówienie publiczne. Ustawodawca wskazał również, kogo możemy nazwać wykonawcą.
