Zawieranie i rozliczanie umów zlecenia - część II
Umowa zlecenia jest bardzo popularną formą zatrudnienia. Zleceniodawcy jako płatnicy, powinni znać swoje obowiązki dotyczące naliczania i odprowadzania składek ZUS oraz podatku dochodowego z tego tytułu.
W pierwszej części artykułu dotyczącego zawierania i rozliczania umów zlecenia, który ukazał się w dodatku "Kadry i płace w sferze budżetowej" do RB nr 12/2013, zostały omówione zasady podlegania ubezpieczeniom z umów zlecenia. Wskazano, że przy rozstrzyganiu obowiązku ubezpieczeń społecznych z tego tytułu nie ma znaczenia okres, na jaki umowa taka została zawarta, ale istotny jest fakt posiadania przez zleceniobiorcę innych tytułów do obowiązkowych ubezpieczeń. W tej części artykułu zostaną podane przykłady rozliczeń z tytułu ubezpieczeń i podatku dochodowego od osób fizycznych.
Umowa zlecenia i działalność gospodarcza
Jeśli rozpoczęcie wykonywania działalności oraz umowy zlecenia nastąpiło w tym samym dniu, to przedsiębiorca będący jednocześnie zleceniobiorcą ma prawo wybrać tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalno-rentowych.
PRZYKŁAD
Jednostka z dniem 1 lipca 2013 r. zawarła umowę zlecenia z osobą, która nie jest jej pracownikiem. Kwota wynagrodzenia z umowy zlecenia jest wyższa niż obowiązująca daną osobę podstawa wymiaru składek do ubezpieczenia społecznego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Zleceniobiorca oświadczył, że posiada odrębny tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej. Działalność rozpoczął 1 lipca 2013 r. Poprzednią działalność rozwiązał z dniem 14 maja 2013 r. (ten sam rodzaj działalności).
W tym wypadku zleceniobiorca może wybrać tytuł, z którego będą obowiązkowo odprowadzane składki społeczne. Jeżeli wskaże na ubezpieczenia ze swojej działalności, to ze zlecenia obowiązkowa będzie tylko składka zdrowotna. W odwrotnej sytuacji, czyli gdy wybierze umowę zlecenia, wówczas z tego tytułu podlega obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu i zdrowotnemu (ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne), a ze swojej działalności - tylko zdrowotnemu. Jeśli przystąpi do ubezpieczeń emerytalno-rentowych również z działalności, to na zasadzie dobrowolności, ale wtedy nie będzie już mógł włączyć się do ubezpieczenia chorobowego ze względu na charakter składek emerytalno-rentowych, który jest dobrowolny. Wówczas obowiązkowa z działalności, oprócz składki zdrowotnej, będzie także składka wypadkowa.
