Obsługa bankowa jednostek budżetowych utworzonych przez organy stanowiące JST
Czy każda samorządowa jednostka budżetowa powinna posiadać odrębny rachunek bankowy? Prezentujemy stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie w tej sprawie oraz komentarz i przykłady niewłaściwego postępowania przez jednostki.
Stanowisko regionalnej izby obrachunkowej...
Tak, każda samorządowa jednostka budżetowa powinna posiadać odrębny rachunek bankowy.
Stanowisko RIO
Z art. 264 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wynika, że obsługa bankowa budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonywana jest na zasadach określonych w umowie zawartej miedzy zarządem jednostki samorządu terytorialnego a bankiem, któremu zostało udzielone zamówienie publiczne w tym zakresie. Natomiast obowiązek posiadania rachunków bankowych przez samorządowe jednostki budżetowe nie został wprawdzie w przepisach prawa zapisany wprost, lecz powyższe uregulowanie należy odnosić do obsługi bankowej wszystkich jednostek budżetowych utworzonych przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Za koniecznością posiadania przez każdą samorządową jednostkę budżetową odrębnego rachunku bankowego przemawia szereg argumentów.
