Porozumiewanie się zamawiającego i wykonawców za pomocą faksu
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w procedurze uczestniczą dwie strony, które mają inny charakter i inne obowiązki. Strony te muszą się w jakiś sposób ze sobą porozumiewać. Poza formą pisemną przepisy dopuszczają tu również inne formy porozumiewania się zamawiającego i wykonawców. W praktyce najwięcej problemów budzi kwestia poprawności przesyłania dokumentów, oświadczeń i wniosków za pomocą faksu i drogą elektroniczną. Biorąc pod uwagę szczupłość przepisów w tym zakresie, z pomocą przychodzi bogate orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
Według ogólnej reguły, wynikającej z art. 9 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej. W każdej procedurze zakupowej moderatorem przebiegu wymiany informacji jest zamawiający. To jemu ustawodawca wyznaczył rolę określenia sposobów porozumiewania się z innymi podmiotami. Oczywiście nie w każdym przypadku zamawiający może swobodnie kreować sposób przekazywania informacji - również nie zawsze ma na to ostateczny wpływ. Z uwagi na rangę procedury przepisy upzp wskazują na pewne ograniczenia i wytyczne dotyczące sposobu porozumiewania się wykonawców z zamawiającym.
Przed wszczęciem procedury zakupowej, na etapie przygotowawczym, zamawiający ma obowiązek wskazania sposobu kontaktowania się z wykonawcami. Każda specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ) musi zawierać informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami (art. 36 ust. 1 pkt 7 upzp).
