Ewidencja odpisów na fundusz rekultywacyjny
Jak prawidłowo zakwalifikować odpisy na fundusz rekultywacyjny? Na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2012 o odpadach, samorządowy zakład budżetowy ma obowiązek tworzyć fundusz rekultywacyjny. Jak właściwie należy zaksięgować wpłaty na ten fundusz z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej oraz na potrzeby sprawozdawczości?
Samorządowy zakład budżetowy, jako jednostka sektora finansów publicznych, nie ma prawa zarządzać gminnym składowiskiem odpadów (art. 136 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach; dalej: ustawa o odpadach). Z przywołanego przepisu wynika, że zarządzającym gminnym składowiskiem odpadów nie może być jednostka sektora finansów publicznych. Gmina może utworzyć podmiot niebędący taką jednostką w celu prowadzenia gminnego składowiska odpadów lub powierzyć wykonywanie praw i obowiązków zarządzającego gminnym składowiskiem odpadów podmiotowi niebędącemu jednostką sektora finansów publicznych na zasadach określonych w ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. A zatem wykonanie art. 137 ustawy o odpadach nie jest prawnie możliwe w samorządowym zakładzie budżetowym. Z ust. 2 tego przepisu wynika, że z dniem rozpoczęcia przyjmowania odpadów na składowisko odpadów zarządzający składowiskiem tworzy fundusz rekultywacyjny, na którym gromadzi środki pieniężne na realizację obowiązków związanych z zamknięciem, rekultywacją, nadzorem, w tym monitoringiem. Środki są odprowadzane na fundusz w wysokości wystarczającej do pokrycia kosztów prowadzenia składowiska, w tym zamknięcia i rekultywacji, oraz nadzoru, w tym monitoringu. Fundusz rekultywacyjny może mieć formę odrębnego rachunku bankowego, rezerwy lub gwarancji bankowej. Istotne jest, że funduszem rekultywacyjnym zarządza zarządzający składowiskiem odpadów, który nie może być wspomnianym samorządowym zakładem budżetowym.
