Finansowanie wymiany podłogi w stołówce szkolnej z dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku
W jaki sposób należy klasyfikować nakłady poniesione przez szkołę ze środków zgromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów na wykonanie podłogi w stołówce dla uczniów, która znajduje się w budynku gminy nieprzekazanym szkole w zarząd ani w użyczenie?
Stan faktyczny
Rada gminy w drodze uchwały zezwoliła szkole na gromadzenie dochodów z tytułu prowadzenia stołówki szkolnej na wydzielonym rachunku, z którego mogą być finansowane m.in. remonty i modernizacje pomieszczeń szkolnych. W ramach tych środków w ciągu ostatnich trzech lat w stołówce została wymieniona podłoga - stary parkiet, którego stan był kwestionowany przez inspektorów SANEPiD-u (z powodu ruchomych, wypadających klepek oraz całkowitego wytarcia powłoki lakierowej), zastąpiono kafelkami podłogowymi. Jak należałoby zakwalifikować wydatki poniesione w związku z przeprowadzonymi pracami, biorąc pod uwagę, że budynek szkoły jest własnością gminy, a szkoła nie ma do niego żadnego tytułu prawnego (ani trwałego zarządu, ani umowy użyczenia)? Czy koszty materiałów w kwocie 1000 zł (kafelki, klej, zaprawa) oraz usług w kwocie 3800 zł należałoby w całości:
● zakwalifikować do wydatków bieżących w § 4270,
● potraktować jako modernizację budynku szkoły, czyli ulepszenie środka trwałego, stosując § 6050?
Jeżeli wykonaną w tym roku usługę wymiany podłogi zakwalifikujemy do robót inwestycyjnych, to czy prawidłowe będzie księgowanie w następujący sposób:
● faktura za usługi - Wn 080 "Środki trwałe w budowie (inwestycje)", Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami",
● zapłata faktury - Wn 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami", Ma 130 "Rachunek bieżący jednostki",
