Na jakich kontach rozrachunkowych należy księgować należności pobierane przez szkołę
Szkoła podlegająca starostwu powiatowemu pobiera różnego rodzaju należności i odprowadza je do budżetu powiatu. Przy księgowaniu rozrachunków z tego tytułu korzysta z kilku kont zespołu 2: np. na koncie 201 ujmuje wpłaty za wynajem sal i wyżywienie w internacie, na koncie 240 opłaty za garaże, a na koncie 221 opłaty za legitymacje. W publikacjach internetowych spotyka się interpretacje, z których wynika, że jeżeli nie ma rachunku np. za legitymacje szkolne lub odsetki bankowe, to należy stosować konto 221 (legitymacje - 101/221 i 221/720, odsetki 130/221 i 221/750), a jeżeli wystawiana jest faktura np. za wynajem sal, to właściwe jest konto 201 (201/760). Czy takie księgowania są prawidłowe? Czy może należałoby stosować podwójne księgowanie, np. wpłaty za wyżywienie: Wn 201 Ma 221 i Wn 221 Ma 700, opłaty za garaże: Wn 240 Ma 221 i Wn 221 Ma 760? Czy jeśli ustalimy taki sposób księgowania w naszej polityce rachunkowości, to podane zapisy można będzie uznać za prawidłowe? A co z kontami zespołu 7 - czy stosowane w jednostce są właściwe?
Podane przez szkołę zasady księgowania rozrachunków z tytułu dochodów budżetowych pobieranych przez jednostkę budżetową są nieprawidłowe.
