Zasady odpowiedzialności za nienależyte wykonywanie obowiązków z zakresu rachunkowości
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Kontrola przeprowadzona przez audytora zatrudnionego w urzędzie gminy wykazała, że w podległej gminie instytucji kultury, zarządzanej na podstawie kontraktu menedżerskiego, doszło do poważnych zaniedbań w zakresie wykonywania obowiązków dotyczących rachunkowości - m.in. nie została w niej ustalona polityka rachunkowości (w tym zakładowy plan kont), nie była w ogóle prowadzona lub zaginęła część ksiąg rachunkowych stanowiących komputerowe zbiory danych ("dziennik częściowy - sprzedaż usług" oraz zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej za lata 2011-2013), a pozostałe księgi nie spełniały wymogów w zakresie ich zabezpieczenia przed dokonywaniem w nich zmian po zamknięciu danego roku obrotowego (w 2014 r. nadal istniała możliwość wprowadzania i modyfikowania zapisów za lata 2010-2013). Według wyjaśnień złożonych przez menedżera instytucji kultury, nie zdawał on sobie sprawy z nieprawidłowości, ponieważ jego zdaniem za prowadzenie rachunkowości jednostki w całości powinien odpowiadać główny księgowy. Natomiast główny księgowy stwierdził, że nie poczuwa się do odpowiedzialności, ponieważ kierownik jednostki nie zapewnił właściwych warunków do prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych, a on sam nie posiada żadnego zakresu czynności czy innego upoważnienia, z których wynikałoby, że menedżer instytucji kultury powierzył mu wykonywanie jakichkolwiek obowiązków z zakresu rachunkowości.
