Czy jednostka budżetowa może świadczyć nieodpłatne usługi na rzecz szkół
Pomiędzy powiatem a gminą nie zostało zawarte porozumienie w sprawie nieodpłatnego użytkowania obiektów sportowych przez gminne szkoły. Czy pomimo braku takiego porozumienia powiatowa jednostka budżetowa (ośrodek sportu) może na podstawie umowy użyczenia świadczyć nieodpłatne usługi (korzystanie z sali gimnastycznej, basenu itp.) na rzecz gminnych szkół? Jakie są konsekwencje bezpłatnego udostępniania ww. obiektów sportowych. Czy w tym przypadku naruszono dyscyplinę finansów publicznych?
Ośrodki sportu i rekreacji (dalej: OSiR) to najczęściej jednostki organizacyjne gmin, powiatów lub województw działające jako jednostki budżetowe, zajmujące się krzewieniem kultury fizycznej, sportu i rekreacji wśród mieszkańców danej miejscowości. Funkcjonujące jako jednostki budżetowe OSiR-y prowadzą politykę finansową zgodnie z przepisami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Jako podstawę funkcjonowania tych podmiotów obok ustawy o finansach publicznych i ustaw samorządowych wskazuje się także przepisy nieobowiązującej ustawy z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (dalej: ustawa o kulturze fizycznej), uchylonej ustawą z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (dalej: ustawa o sporcie). Obowiązująca od 16 października 2010 r. ustawa o sporcie nie reguluje kwestii formy organizacyjno-prawnej i funkcjonowania tego rodzaju podmiotów. OSIR-y nie posiadają podmiotowości prawnej i działają jako jednostki budżetowe na podstawie statutów przyjmowanych w formie uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST).
