Rażąco niska cena po nowelizacji - kontrowersje
Obowiązująca od 19 października 2014 r. nowelizacja przepisów o zamówieniach publicznych wprowadziła zmiany w obowiązkach zamawiającego związanych z badaniem oferty pod względem zaoferowania rażąco niskiej ceny. W praktyce nowe przepisy zamiast ułatwiać czynności, stwarzają wiele problemów.
Zamawiający w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego musi każdorazowo podczas oceny ofert sprawdzić przede wszystkim poprawność kalkulacji oferowanej ceny, a także to, czy nie ma ona charakteru rażąco niskiej. W świetle znowelizowanego art. 90 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) zamawiający ma obowiązek (a nie uprawnienie) wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień zawsze wtedy, gdy cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania zamówienia, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Wymóg taki potwierdza m.in. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) z 4 maja 2015 r. (sygn. akt KIO 802/15).
Domniemanie rażąco niskiej ceny
Wśród sytuacji, w których cena powinna budzić wątpliwości, ustawodawca wymienia dwie przesłanki:
● cena jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia, lub
