REGIONALNA IZBA OBRACHUNKOWA WYJAŚNIA...
Czy z budżetu gminy mogą być sfinansowane obchody rocznicy powstania OSP
W związku z wątpliwościami w sprawie możliwości sfinansowania z budżetu gminy obchodów jubileuszu 55-lecia powstania ochotniczej straży pożarnej Gmina Łęczyca zwróciła się do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z wnioskiem o wyjaśnienie przedmiotowej kwestii.
WNIOSEK O UDZIELENIE WYJAŚNIENIA: Ochotnicza Straż Pożarna w Chrząstówku będzie obchodzić jubileusz 55-lecia powstania jednostki i w związku z tym wystąpiła do Gminy Łęczyca o sfinansowanie z budżetu gminy uroczystości 55-lecia ochotniczej straży pożarnej (dalej: OSP) w wysokości 5000 zł oraz zakupu sztandaru dla OSP w wysokości 5500 zł. Podstawowe zasady finansowania jednostek OSP przez gminę zawarte są w przepisie art. 29 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Rozwinięciem tego przepisu jest art. 32 ust. 2 i 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, który stanowi wyraźną podstawę do sfinansowania przez gminę działalności OSP. Stosownie do przywołanych wyżej przepisów gmina ponosi koszty: wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej OSP, z zastrzeżeniem zadań z zakresu szkolenia przewidzianych dla Państwowej Straży Pożarnej (dalej: PSP).
