Jak prawidłowo i skutecznie ocenić zasadność tajemnicy przedsiębiorstwa
Obowiązująca w zamówieniach publicznych zasada jawności doznaje ograniczenia wyłącznie w ustawowo określonych przypadkach. Mimo to wykonawcy niekiedy nadużywają przysługujących im uprawnień, obejmując tajemnicą przedsiębiorstwa informacje, które w istocie nie są zastrzeżone. Zmusza to zamawiającego do wnikliwej oceny tego rodzaju zachowań.
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego obowiązuje reguła, że wykonawca zastrzegający określone informacje, jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, musi wykazać zamawiającemu podstawy takiego działania. Zastrzeżenie informacji ma służyć zapewnieniu odpowiedniej ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa wykonawcy od momentu jej przekazania zamawiającemu. Ochrona polega na odpowiednim oznaczeniu danych dokumentów w aktach postępowania oraz na braku możliwości ujawniania jej osobom trzecim - z wyjątkiem organów kontroli, Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i sądów okręgowych. Zaniedbanie przez wykonawcę obowiązku wskazania powodów zastrzeżenia oznacza w praktyce brak możliwości powoływania się na ochronę wynikającą z przepisów, a w konsekwencji nieskuteczne zastrzeżenie (zob. np. wyrok SN z 3 października 2000 r., sygn. akt I CKN 304/2000).
