Konsorcjum w kontekście spełniania warunków udziału w postępowaniu
Zdarza się, że wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia nie spełniają samodzielnie postawionych warunków. Mogą wówczas zawiązać konsorcjum i działać wspólnie. Do konsorcjum należy jednak odpowiednio stosować przepisy dotyczące wymaganych uprawnień, wiedzy i doświadczenia czy kondycji finansowo-ekonomicznej. W praktyce powstają liczne wątpliwości, w jakim zakresie konsorcjum jako całość powinno wykazać spełnianie takich warunków.
Przepisy ustawy z 29 stycznia 1994 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) nie wprowadzają szczegółowych regulacji dotyczących działania konsorcjum. Istnieje jednak generalny nakaz, aby przepisy dotyczące wykonawcy stosowane były odpowiednio w odniesieniu do konsorcjum.
Posiadanie uprawnień przez członków konsorcjum
Jeżeli przepisy prawa wymagają dla określonej działalności lub czynności wymagania posiadania uprawnień, zamawiający może zażądać dołączenia do oferty odpowiednich dokumentów potwierdzających ten fakt - w szczególności może to być koncesja, zezwolenie lub licencja. Wśród ekspertów pojawiają się opinie o konieczności wykazania tego warunku przez wszystkich członków konsorcjum. Jednak wydają się one za daleko idące.
