Raport z realizacji zamówienia
Na podmioty zobowiązane do stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych nałożono wiele obowiązków związanych z procesem zawierania umów odpłatnych z wykonawcami, od których zamawiający nabywają roboty budowlane, dostawy lub usługi. Obok reguł prowadzenia samego procesu zakupowego przepisy Pzp w pewnych aspektach odnoszą się również do etapu realizacji takiego zamówienia – i tu pojawiają się określone obowiązki nałożone na podmiot, który ma w rozumieniu Pzp status zamawiającego. Jednym z takich obowiązków jest sporządzenie raportu z realizacji zamówienia.
Przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) wprowadzają nadrzędne zasady, jakie mają kierować podmiotami zobowiązanymi do stosowania jej przepisów. Są to założenia wskazujące, że każdy zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców,
2) przejrzysty,
3) proporcjonalny.
Konieczność przestrzegania zasady efektywności można z kolei wywieść z art. 17 ust. 1 Pzp, który wskazuje, że zamawiający udziela zamówienia w sposób zapewniający:
1) najlepszą jakość dostaw, usług oraz robót budowlanych, uzasadnioną charakterem zamówienia, w ramach środków, które zamawiający może przeznaczyć na jego realizację, oraz
2) uzyskanie najlepszych efektów zamówienia – w tym efektów społecznych, środowiskowych oraz gospodarczych, o ile którykolwiek z tych efektów jest możliwy do uzyskania w danym zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów.
