Podział zamówienia na części - zasady i zmiany
Z uprawnienia podziału zamówienia na części zamawiający może skorzystać tylko wtedy, gdy przedmiot zamówienia jest podzielny. Zamawiający może wówczas udzielić zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, albo wprowadzić do procedury możliwość składania ofert częściowych. Przygotowywana nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadza zapisy, zgodnie z którymi zamawiający ma poczuć się zachęcony do rozważenia ewentualności dokonania takiego podziału. Zmiana ma na celu zwiększenie udziału małych i średnich przedsiębiorców w rynku zamówień publicznych.
Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) wskazują, że gdy mówimy o ofercie częściowej, należy przez to rozumieć ofertę przewidującą - zgodnie z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) - wykonanie części zamówienia publicznego. Zamawiający, korzystając z uprawnienia do dokonania podziału zamówienia w ramach prowadzonej procedury, w praktyce oczekuje złożenia oddzielnych ofert na każdą z wyszczególnionych części.
Przygotowywana przez zamawiającego SIWZ, w sytuacji dopuszczenia możliwości składania ofert częściowych, zawiera opis części zamówienia. Warto dodać, że obecnie zamawiający jest uprawniony do określenia maksymalnej liczby części zamówienia, na które oferty częściowe może złożyć jeden wykonawca.
